Pomiń menu

W ramach Inkubatora pomysłów zorganizowaliśmy szereg wydarzeń (w formule na żywo i on-line) związanych z włączeniem społecznym oraz pomocnych w zgłoszeniu swojego pomysłu na rozwiązanie. Część wydarzeń miała charakter otwarty i była skierowana do osób zainteresowanych udziałem w Inkubatorze, część z kolei miała charakter zamknięty i była przeznaczona wyłącznie dla innowatorów i innowatorek, czyli osób wybranych w naborze do Inkubatora.

Wydarzenia otwarte

W ramach pierwszego naboru do Inkubatora pomysłów zorganizowaliśmy:

 

Wydarzenia dla innowatorów i innowatorek

W pierwszym cyklu wsparcia innowatorów i innowatorki Fundacja Stocznia zaprosiła ich na:

a Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni na:

Z kolei w drugim cyklu wsparcia innowatorzy i innowatorki mogli wziąć udział w webinariach o:

i warsztatach z:

 

Webinarium informacyjne

25 września 2020, godz. 10.00-11.00

Wydarzenie kierujemy do osób, które zastanawiają się nad tym, czy wziąć udział w naborze do Inkubatora pomysłów, oraz do o tych, którzy już tę decyzję podjęli i przygotowują swoje zgłoszenia.

Podczas webinarium opowiemy krótko o obszarze działania Inkubatora pomysłów, podpowiemy, jakich pomysłów szukamy oraz na jakich obszarach wsparcia w temacie włączenia społecznego zależy nam najbardziej. Opowiemy też o tym, jak wygląda udział w Inkubatorze od początku do końca i przedstawimy harmonogram działań.

Webinarium poprowadzą:

  • Maria Lewandowska-Woźniak, Fundacja Stocznia
  • Adam Chabiera, Fundacja Stocznia
  • Jarosław Józefczyk, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni

Debata o wykluczeniu społecznym

6 października 2020, godz. 18.00

Zaprosiliśmy do debaty znamienitych gości, by przedstawili swoje spojrzenie na sytuację osób wykluczonych i obecne systemy włączania społecznego. Podczas debaty porozmawiamy również o potrzebach, na które trzeba odpowiadać najprędzej, oraz o wartościach, które powinny przyświecać wszystkim, którzy chcą pomagać.

Prowadzący:

  • Ignacy Dudkiewicz, filozof, bioetyk, publicysta i dziennikarz, członek zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Warszawie, redaktor naczelny Magazynu Kontakt

Goście:

  • Barbara Imiołczyk, Dyrektorka Centrum Projektów Społecznych BRPO
  • Adriana Porowska, Członkini Rady Społecznej przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Dyrektorka Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej
  • Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocniczka prezydenta miasta Gdyni ds. osób z niepełnosprawnością
  • Kuba Wygnański, działacz i współtwórca organizacji pozarządowych, prezes Fundacji Stocznia

 

Dragon Dreaming w praktyce (warsztat z pracy nad pomysłami i projektami)

8 października 2020, godz. 9.00-12.00 i 12.30-15.30
Przystań Śmidowicza 49, Dom Sąsiedzki, ul. Śmidowicza 49, Gdynia

W trakcie warsztatów poznasz praktyczne zastosowanie metody Dragon Dreaming. Dragon Dreaming to metoda planowania i realizacji projektów w sposób, który wzmacnia poczucie sensu podczas ich realizacji oraz zaangażowanie zespołu. W przeciwieństwie do innych metod skupia się – poza planowaniem i wdrażaniem – na całości przedsięwzięcia: od momentu tworzenia wspólnej wizji aż po przetwarzanie końcowych efektów, uczenie się i celebrację.

Warsztat składać się będzie z dwóch części:

  • część pierwsza: informacje o metodzie, wybór celu/marzenia do wspólnej realizacji przez grupę,
  • część druga: zbieranie potrzeb całej grupy, tworzenie celu nadrzędnego i celów cząstkowych projektu, plan działań i przypisanie odpowiedzialności.

Prowadząca:

  • Agnieszka Kasprzyk Mączyńska, prezeska Zarządu Teal Action Learning Global Sp. z o.o. oraz wiceprezeska SCAL Stowarzyszenia Coachów Action Learningu. Laureatka pierwszej Nagrody Równości w Gdańsku, w kategorii Wizjoner/Wizjonerka, nadanej przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Wykładowczyni psychologii zarządzania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie; członkini Rady Pracodawców SWPS Sopot. Managerka personalna z kilkunastoletnią praktyką tworzenia miękkich i twardych procesów HR, coach ICC z ponad 2000 godzinną praktyką. Psycholożka organizacji i zarządzania oraz MBA PAR.

Zapisy przyjmujemy przez mejl: innowacje@lis.gdynia.pl, prosimy o podanie wybranej godziny warsztatów. W trosce o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestnictwo w maseczce lub przyłbicy jest obowiązkowe. Jeśli zauważysz u siebie niepokojące objawy, jak gorączka, kaszel, złe samopoczucie, zrezygnuj z udziału.

 

Miksery – warsztaty prowadzone metodą design thinking

10 i 11 października 2020, godz. 10.00-15.00
15 i 16 października 2020, godz. 10.00-15.00
20 i 21 października 2020, godz. 10.00-15.00

Miksery to warsztaty dla potencjalnych innowatorek i innowatorów, które mają na celu inspirowanie i pokazanie przydatnej metody projektowania rozwiązań społecznych. Uczestnicy nauczą się projektowania usług społecznych z wykorzystaniem metody design thinking. Jest to metoda, którą przyjmujemy w naszym Inkubatorze jako punkt odniesienia do tworzenia innowacji społecznych.

Uczestnicy dowiedzą się, jak patrzeć na swój pomysł holistycznie oraz jak tworzyć przydatne usługi, które będą odpowiadać na potrzeby odbiorców oraz uwzględnią kontekst ich funkcjonowania. 

Zakres warsztatów:

  • projektowanie rozwiązań w oparciu o metodę design thinking i zasady projektowania doświadczeń (UX),
  • analiza potrzeb różnych grup adresatów usług społecznych – analiza konkretnej grupy, znajdowanie kluczowych potrzeb i barier, z jakimi mierzą się adresaci działań,
  • analiza otoczenia odbiorców projektowanych rozwiązań, jako źródło inspiracji do rozwijania pomysłów – tworzenie map empatii,
  • definiowanie propozycji wartości – wskazywanie kluczowych cech projektowanych rozwiązań,
  • tworzenie koncepcji rozwiązań oraz analiza i wybór pomysłów, z uwzględnieniem ich efektywności oraz trafności.

Prowadząca:

  • Agnieszka Sikorska, absolwentka polityki społecznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz projektowania usług w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej/School of Form. Ukończyła także historię i krytykę dizajnu na Uniwersytecie SWPS i Total Design Management w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Od 10 lat współprowadzi interdyscyplinarne studio projektowe cooperativa studio, gdzie zajmuje się tworzeniem usług oraz zarządzaniem procesami projektowymi

 

Lajwy z innowatorkami

30 września 2020, godz. 12.00
14 października 2020, godz. 18.00

Wyjątkowe historie nieprzeciętnych osób, które stoją za innowacjami społecznymi. Dwie innowatorki opowiedzą o swoich doświadczeniach, motywacjach, wyzwaniach i drodze, jaką przebyły, tworząc swoje innowacje. Ich opowieści to wyjątkowa okazja do zobaczenia, jak niewiele trzeba, by stać się innowatorem lub innowatorką.

Prowadzący:

  • Dariusz Bugalski, dziennikarz, publicysta, pisarz, poeta, nauczyciel. Do niedawna – w Trójce. Obecnie autor podcastu K3. Wykładowca akademicki (Uniwersytet SWPS, UMCS, Collegium Civitas, Instytut Badań Literackich). Nauczyciel komunikacji i wystąpień publicznych według autorskiej metody. Sympatyk, a nawet entuzjasta innowacji społecznych

Gościnie:

 

Diagnoza jako pierwszy krok do innowacji społecznej – wprowadzenie do warsztatów design thinking

15 lutego (poniedziałek), godz. 14.30–16.00 – webinarium

Bez dobrej diagnozy trudno mówić o dobrej innowacji. Jak się jednak do niej zabrać? W czasie webinarium opowiem, jak rozumiem diagnozę, po co i w jaki sposób najlepiej zadawać pytania. Zastanowimy się także, jak poznać potrzeby przyszłych użytkowników i użytkowniczek innowacji oraz włączyć ich w jej tworzenie. Przedstawię użyteczne narzędzia pomagające wejść w buty osób, które mają korzystać z projektowanych usług i produktów.

Prowadząca:

  • Agata Urbanik – facylitatorka, trenerka i badaczka społeczna. Prowadzi Pogotowie Facylitacyjne. Specjalizuje się w facylitacji strategicznej – projektowaniu i prowadzeniu procesów partycypacyjnych, w których blisko współpracuje z grupami, tworząc przestrzeń do dobrej rozmowy i osiągania wyznaczonych celów. Projektuje i prowadzi badania społeczne, w tym badania partycypacyjne i ewaluacyjne. Szkoli z zakresu tworzenia lokalnych diagnoz potrzeb, przez wiele lat była ekspertką ds. diagnozy potrzeb młodzieży w konkursie „Równać Szanse” Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Jest autorką poradników o przeprowadzaniu diagnozy potrzeb: „Przepis na diagnozę. Poznaj młodych i środowisko lokalne” (razem z A. Daszkowską-Kamińską, A. Gołdys i M. Makowską) oraz „Quo vadis? O partycypacyjnej diagnozie lokalnej”. Więcej informacji: facylitacje.pl.

 

Projektowanie rozwiązań metodą design thinking

17–18 lutego (środa–czwartek), godz. 10.00–13.30 – warsztaty on-line
22 lutego (poniedziałek), godz. 10.00–17.00 – warsztaty stacjonarne (Marzyciele i Rzemieślnicy, ul. Bracka 25, Warszawa)
23–24 lutego (wtorek–środa), godz. 17.00–20.30 – warsztaty on-line
2–3 marca (wtorek–środa), godz. 10.00–12.30 – warsztaty on-line

Podczas warsztatów będziemy wspólnie pracować nad wykorzystaniem narzędzi service design thinking do projektowania innowacji społecznych. Skupimy się na budowaniu propozycji wartości (tzw. Value Proposition), czyli zdefiniowaniu tego, jakie cechy powinny mieć projektowane usługi, aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby ich odbiorców i odbiorczyń – zarówno na poziomie samego pomysłu, jak i szczegółów organizacyjnych.

Podczas spotkania:

  • poznacie narzędzie Value Proposition i porozmawiamy o tym, jak można je wykorzystać, zależnie od tego, na jakim etapie prac jesteście,
  • będziecie pracować nad zdefiniowaniem szczegółów waszych innowacji, korzystając z Value Proposition, aby upewnić się, że są dobrze zgrane z tym, czego potrzebują i jak funkcjonują osoby, które są ich adresatami,
  • nauczycie się opisywać usługi z perspektywy odbiorcy, z wykorzystaniem tzw. Customer Journey Map, czyli ścieżki odbiorcy.

Będziemy pracować indywidualnie, skupiając się na waszych pomysłach, tak aby efekt warsztatów przekładał się na waszą pracę w Inkubatorze pomysłów.

Podczas warsztatów obowiązuje limit 6 innowacji (bez ograniczeń osobowych).

Prowadząca:

  • Agnieszka Sikorska – absolwentka polityki społecznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz projektowania usług w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej/School of Form. Ukończyła także historię i krytykę dizajnu na Uniwersytecie SWPS i Total Design Management w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Od 10 lat współprowadzi interdyscyplinarne studio projektowe cooperativa studio, gdzie zajmuje się tworzeniem usług oraz zarządzaniem procesami projektowymi. Współpracuje z podmiotami publicznymi – na szczeblu państwowym i samorządowym, organizacjami i innowatorami społecznymi. Prowadzi szkolenia z zakresu projektowania usług (service design) i design thinking oraz facilituje warsztaty projektowe – ma za sobą już ponad 2000 godzin warsztatów i szkoleń. W pracy trenerskiej lubi nawiązywać bezpośredni kontakt z uczestnikami i wchodzić z nimi w dialog. Zależy jej na dobrej atmosferze, sprzyjającej kreatywnej pracy.

 

Droga Odkrywcy. Idea–pomysł–innowacja

5 marca (piątek), godz. 10.00–17.00 – warsztaty stacjonarne (Marzyciele i Rzemieślnicy, ul. Bracka 25, Warszawa)
16–17 marca (wtorek–środa), godz. 9.00–12.00 – warsztaty on-line

Warsztaty pn. „Droga Odkrywcy. Idea–pomysł–innowacja” to proces rozwojowy innowacji, ale przede wszystkim innowatora/innowatorki, na drodze tworzenia swojego pomysłu. Zapraszamy na warsztaty skierowane w szczególności do osób, które chcą:

  • przyjrzeć się swojemu pomysłowi z metapoziomu i ubrać swój pomysł w konkretny plan działania,
  • zobaczyć osobistą perspektywę realizacji innowacji, tj. uspójnić pracę nad pomysłem z własnymi potrzebami i wartościami,
  • zweryfikować zasoby niezbędne do pracy nad innowacją i jej późniejszego rozwijania,
  • wygenerować pomysły na wsparcie w rozwijaniu swojego pomysłu,
  • zintegrować się z innymi innowatorami i zderzyć swoje różne perspektywy i pomysły.

Warsztaty będą prowadzone metodą coachingu grupowego z wykorzystaniem gry Podróż Bohatera®, której prototyp był elementem innowacji społecznej realizowanej w 2017 roku.

Prowadząca:

  • dr Katarzyna Karska – doktor nauk społecznych, trenerka, coach PCD – Noble Manhattan Coaching. Swoją karierę zawodową zaczęła jako kierownik biura karier, doradca zawodowy. Potem pełniła funkcję eksperta merytorycznego w projektach skierowanych na tworzenie narzędzi rozwojowych wspierających grupy zagrożone wykluczeniem społecznym. W 2017 roku czterokrotnie wygrywała w konkursach na innowacje społeczne. Jest autorką założeń metodologicznych do ogólnopolskiej metody badania predyspozycji zawodowych „Vademecum Talentu” oraz autorką gry coachingowej Podróż Bohatera®. Posiada kompetencje w zakresie diagnozowania talentów i zarządzania nimi (Certificate in Talent and Career Management) IBD Business School oraz asesora w projektach rozwojowych i rekrutacyjnych Assessment Centre oraz Development Centre.

 

Ile będzie kosztować moja innowacja?

11 marca (czwartek), godz. 10.00–17.00 – szkolenie stacjonarne (Marzyciele i Rzemieślnicy, ul. Bracka 25, Warszawa)
18–19 marca (czwartek–piątek), godz. 9.00–12.00 – szkolenie on-line

Celem szkolenia jest wzmocnienie kompetencji innowatorek i innowatorów w zakresie planowania finansowego oraz przygotowanie do podejmowania świadomych decyzji zarządczych związanych z planowaną innowacją.

Podczas spotkania:

  • poszerzycie wiedzę na temat planowania finansowego (kosztów i przychodów innowacji),
  • rozwiniecie umiejętności planowania finansów innowacji,
  • poznanie narzędzia do planowania finansowego przedsięwzięć społecznych.

Prowadząca:

  • Karolina Cyran-Juraszek – związana z sektorem organizacji pozarządowych od 20 lat. Doświadczona trenerka i managerka zarządzająca wieloma projektami, w tym ze środków unijnych (SPO RZL, EQUAL, POKL) oraz PO FIO. W latach 2004–2008 kierownik projektu „Partnerstwo dla Rain Mana” Fundacji SYNAPSIS, realizowanego w ramach IW EQUAL we współpracy z 7 partnerami, którego rezultatem jest pierwsze w Polsce przedsiębiorstwo społeczne zatrudniające 24 dorosłe osoby z autyzmem (projekt nagrodzony tytułem Najlepsza Inwestycja w Człowieka EFS 2007 i Europejska Nagroda Przedsiębiorczości 2007). Przez dwa lata kierowała systemowym projektem w ramach 1.2. PO KL, którego celem było stworzenie zintegrowanego systemu wsparcia ekonomii społecznej w Polsce. Obecnie trenerka i konsultantka współpracująca z wieloma organizacjami zajmującymi się rozwojem podmiotów ekonomii społecznej. Od 6 lat w zespole FRSO, gdzie kieruje projektami, których celem jest podniesienie kompetencji potrzebnych do zarządzania finansami w organizacjach. Współautorka modułu finansowego narzędzia Prove it PL dwie edycje (2011 i 2014) oraz narzędzia Planer rekomendowanego przez MRPiPS. 

 

Warsztaty z design thinking – metody pomocnej w pracy nad tworzeniem innowacji

10–11 lutego (środa–czwartek), godz. 9.00–12.00 – warsztaty on-line
16–17 lutego (wtorek–środa), godz. 9.00–12.00 – warsztaty on-line
16–17 lutego (wtorek–środa), godz. 13.00–16.00 – warsztaty on-line

Desing thinking to podejście, które pozwala w usystematyzowany sposób kreować rozwiązania odpowiadające na realne potrzeby odbiorców. To proces, w którym zanim zaczniemy zastanawiać się, co możemy zrobić, odpowiadamy na pytania, po co i dla kogo. Wszystko po to, aby tworzyć innowacje naprawdę potrzebne i mające wpływ na otoczenie.  

Podczas warsztatu poznacie główne założenia metody design thinking oraz wszystkie etapy pracy tą metodą, a także zastosujecie ją w pracy nad własnymi innowacjami społecznymi.

Prowadząca:

  • Agnieszka Mróz – projektantka usług, badaczka, moderatorka procesów design thinking. W swojej pracy szuka rozwiązań, które pozwalają równocześnie osiągnąć cele organizacji i odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników. Z wykorzystaniem podejścia service design/design thinking w ciągu ostatnich 2 lat projektowała rozwiązania dla korporacji, MŚP, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Realizowała projekty m.in. na rzecz Play, Lufthansa Systems Polska i Metro Properties. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu usług publicznych i wspieraniu innowacji społecznych. Opierając się na metodyce service design, realizowała projekty m.in. dla Narodowego Centrum Kultury, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Laboratorium Innowacji Społecznych, Polskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, Miasta Leszno, Miasta Konin, Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości i Tatrzańskiego Parku Narodowego. Była prelegentką na wielu konferencjach, m.in. Element Talks, Experience Camp, World Usability Day, Europejskie Forum Gospodarcze, Polishopa Design Thinking Conference. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych SWPS na kierunkach projektowanie usług oraz zarządzanie innowacją. Autorka fiszek poświęconych metodyce design thinking: „Jak tworzyć produkty i usług? Zrozumieć Design Thinking”. 

 

Warsztaty modelowanie biznesowe w innowacjach społecznych

9 marca (wtorek), godz. 13.00–15.00
11 marca (czwartek), godz. 10.00–12.00

Masz pomysł na innowację społeczną, ale nie wiesz, jak przejść  do jego realizacji? Zacznij od zaprojektowania modelu biznesowego. Dzięki temu zwiększysz szansę na społeczne powodzenie swojej innowacji. Podczas warsztatów przećwiczysz odpowiednie formowanie pomysłu oraz dowiesz się, jak – za pomocą szablonu modelu biznesowego Business Model Canvas – podejść do jego realizacji.

Prowadząca:

  • Ewa Urbańska – business designerka, wielbicielka fantastyki i dobrej kawy. Od najmłodszych lat otoczona biznesem. Najpierw w firmach swojego ojca, potem w instytucjach otoczenia biznesu. Pracuje w Strefie Startup Gdynia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, gdzie koordynuje program akceleracji startupów. Po pracy zarządza projektami unijnymi.

 

Warsztaty „Chcesz mieć rację czy relację”

23 i 29 marca (wtorek i poniedziałek), godz. 9.00–12.00 – warsztaty on-line
23 i 29 marca (wtorek i poniedziałek), godz. 12.30–15.30 – warsztaty on-line

Cel warsztatów jest wsparcie liderów i liderek projektów w dialogu z różnymi grupami interesariuszy. Warsztaty będą obejmowały poniższe zagadnienia:

  • różne style zachowań i potrzeby w komunikacji,
  • umiejętności, kompetencje i postawy wspierające dialog, m.in. empatyczne słuchanie, parafraza, informacja zwrotna, radzenie sobie z trudnymi emocjami w komunikacji,
  • zasady dobrego dialogu na drodze do uzgadniania decyzji,
  • moja rola i odpowiedzialność w dialogu,
  • praca z inną perspektywą i oporem,
  • konflikt jako element dialogu.

Szczegółowy program zostanie dopracowany na podstawie wyników badania potrzeb uczestników warsztatów.

Warsztaty zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem elementów treningu antydyskryminacyjnego, metod Dragon Dreaming i Deep Democracy oraz założeń przywództwa włączającego.

Warsztaty odbędą się w dwóch grupach, po ok. 15 osób każda.

Prowadząca:

  • Joanna Grandzicka – współzałożycielka i członkini zarządu firmy TEAL Action Learning Global Sp. z o.o., realizująca projekty rozwojowe dla liderów/-ek oraz ich zespołów z firm i organizacji z różnych branż i sektorów. Wcześniej współtwórczyni i wiceprezeska zarządu Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Doświadczona menadżerka z blisko dwudziestoletnim stażem w budowaniu nowych zespołów, marek i projektów oraz ponadpiętnastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu firmy. Mentorka biznesowa z doświadczeniem w pracy z właścicielami firm, menadżerami wyższego i średniego szczebla. Facylitatorka pracy grupy, certyfikowana coach metodą Action Learning – coachingu grupowego ukierunkowanego na działanie rozwojowe wg krocząco stawianych celów biznesowych w stałej grupie uczestników. Trenerka biznesu, szczególnie w obszarze przywództwa włączającego, komunikacji, kompetencji liderskich, różnorodności w organizacji, zarządzania energią i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej, Train the trainers Akademii Trenerów SET oraz Akademii Psychologii Przywództwa Jacka Santorskiego i Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Aktualnie uczestniczy w Szkole Facylitacji Zdalnej Pathways.

 

Warsztaty z budowania zespołu

8–9 kwietnia (czwartek–piątek), godz. 9.00-12.00 – warsztaty on-line
8–9 kwietnia (czwartek–piątek), godz. 12.30-15.30 – warsztaty on-line

Ideą warsztatów jest pokazanie, w jaki sposób tworzyć przestrzeń dla indywidualnego zaangażowania i osobistej inicjatywy wszystkich członków zespołu projektowego. Efektem, do którego dążą wszystkie zespoły i ich liderzy, to efektywna i sprawna realizacja celów. W zgranym zespole o to nietrudno, dlatego na warsztatach będziemy dążyć do tego, byście zbudowali zespół, który zamiast zadawać pytania: „To co robimy?”, będzie pytał: „Co ulepszyć? W jaki sposób? Jak robią to inni? Jak zrobimy to my?”.

Podczas warsztatów:

  • poznacie zasady tworzenia zgranych zespołów pracy nad innowacją,
  • dowiecie się, dlaczego różnorodność jest cenionym elementem w tworzeniu zespołów,
  • poznacie osiem ról zespołowych, których udział w pracy nad innowacją jest niezbędny,
  • poznacie fazy i etapy rozwoju zespołu po to, by konflikt i niesnaski Was nie zaskoczyły, lecz żebyście umieli z nimi konstruktywnie pracować,
  • przetrenujecie techniki otwartej komunikacji, by nie tracić czasu na niedomówienia i wyjaśnienia w trakcie realizacji innowacji.

Prowadząca:

  • Ewelina Gałęzowska-Szomborg – Dyplomowany Trener Szkoły Trenerów Biznesu Moderator. W swojej trenerskiej karierze przeprowadziła ponad 1000 dni szkoleniowych. Prowadzi szkolenia podnoszące umiejętności kierownicze: Management 3.0, Agile dla zespołów, facylitacja spotkań, narzędzia coachingowe, budowanie zespołów, motywowanie do pracy. Współpracuje z zespołami w obszarach rozwoju umiejętności osobistych: komunikacji interpersonalnej i zespołowej, asertywności w komunikacji z interesariuszami. Prowadzi warsztaty, wykorzystując Design Thinking, Lego Serious Play, metod twórczego rozwiązywania problemów. Coach ACC ICF Global – praktyk prowadzenia sesji coachingu indywidualnego, zespołowego i grupowego. Poza akredytowanym przez ICF kursem Mistrz Coachingu szkoliła się także jako caoch w Centrum Podejścia Zorientowanego na Rozwiązaniach, Coach Wise oraz w Centrum CBT, gdzie ukończyła kurs Terapii Poznawczo-Behawioralnej. Jest także certyfikowanym coachem metody Action Learning oraz moderatorem Design Thinking. Socjolog, wykształcenie zdobyła na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ukończyła także studia podyplomowe z zarządzanie zasobami ludzkimi na Politechnice Gdańskiej. W trakcie swojej kariery trenera biznesu zrealizowała liczne projekty rozwojowe i szkoleniowe, m.in. dla: SII S.A., ING Bank Śląski, , Klima-Therm S.A., Dellner Couplers, Tehand Sp. z o.o., Aber Sp. z o.o, OPGK Koszalin, Gemalto Sp. z o.o., HLT Sp. Z o.o., Combidata Sp. z o.o., Śliwa Sp. z o.o., Bank GBS, SKOK im. F. Stefczyka SKAT Transport, ProContact, Sevenet, Famoc, DeSmart, PPNT Gdynia, ZETO S.A., Asseco Poland S.A., EmiTel sp. z o.o, ERGO Hestia S.A., PKN Orlen S.A., PeKao S.A., AQWiring, Veolia i PGE.

 

Dostępność innowacji społecznych

19 maja (środa), godz. 10.00–12.00 – webinarium

Podczas webinarium porozmawiamy o tym, czym jest dostępność i jak ją rozumiemy, w jaki sposób Wasza innowacja w swojej docelowej formie powinna uwzględniać specjalne potrzeby różnych odbiorców.

Zastanowimy się, w jaki sposób uwzględnić zasadę równości szans i niedyskryminacji oraz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w Waszej innowacji oraz w trakcie testowania.

Program spotkania:

  • dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z osób z niepełnosprawnością – regulacje prawne,
  • jak zapewnić dostępność w innowacjach? Jak ująć temat dostępności w specyfikacji innowacji?,
  • dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa – praktyczne rozwiązania,
  • sesja pytań i odpowiedzi.

Prowadząca:

  • Agata Spała – specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, trenerka. Prowadzi szkolenia dla pracowników administracji publicznej w zakresie wdrażania zasad dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych, doradza w zakresie prawidłowego realizowania dostępnych usług dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawnościami. Prowadzi również szkolenia z zakresu projektowania dostępnej przestrzeni, wdrażania rozwiązań wspierających dostępność informacyjno-komunikacyjną i cyfrową oraz z procesu obsługi klientów z niepełnosprawnością. Wspiera pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością, konsultantka Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce.

 

Ewaluacja innowacji

25 maja (wtorek), godz. 10.00–11.30 – webinarium

Chcielibyśmy spotkać się z Wami na rozmowie o ewaluacji. Osią naszej rozmowy będzie oczywiście ewaluowanie Waszych innowacji, ale nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie skorzystali z okazji do przedstawienia naszego spojrzenia na ten rodzaj badań. Dlatego w naszej opowieści znajdzie się miejsce na garść refleksji o tym, jak sprawić, by ewaluacje były przydatne, przyjemne i nie stanowiły jedynie przykrego obowiązku. Potem będzie czas na rozmowę o tym, jak zaplanowaliśmy ewaluację w Inkubatorze pomysłów, o co będziemy Was prosić i jak widzimy harmonogram działań na tym polu. Przedstawimy też wizję tego, jak wyobrażamy sobie efekty naszej ewaluacji. A to wszystko w maksimum 90 minut.

Prowadzący:

  • Maciek OnyszkiewiczJan Wiśniewski i Damian Jaworek – ewaluatorzy z Fundacji Stocznia.

 

Dostępność w praktyce. Co zrobić, aby innowacja była dostępna

1 czerwca (wtorek), godz. 9.30–11.00 – webinarium

Podczas naszego spotkania opowiem Wam, jak przebiegała praca nad naszymi projektami i co możesz zrobić, aby Twoja innowacja stała się dostępna i wygodna w uczestnictwie dla wszystkich osób bez względu na stopień sprawności.

Prowadząca:

  • Sylwia „Nikko” Biernacka – pani wielu talentów, która z niejednego martwego punktu ruszyła po nowe. Założycielka marki Więcej Piękna. Feministka, weganka, edukatorka, artystka. Kolażuje, rysuje i wędruje. Łącznikiem wszystkich jej działań jest wrażliwość. Religią czułość. Inspiruje do zmiany i wspiera w rozwoju. Pomaga kobietom z wysoką wrażliwością odkryć i zaakceptować swoją wrażliwość, odnaleźć poczucie przynależności, odpocząć i ruszyć po nowe z odwagą. Dla nich stworzyła proces doradztwa inspiracyjnego i kurs online „Rusz po nowe z odwagą”. 13 lat temu założyła Fundację Machina Zmian. 9 lat temu wyruszyła w samotną podróż wzdłuż Bałtyku, z której narodził się projekt „Plaże dla wszystkich” i ruch na rzecz powstania w Polsce pierwszej w pełni dostępnej plaży. Jako działaczka społeczna zajmuje się animacją z obszaru kultury, sztuki i kształtowania dostępnych i wygodnych przestrzeni spędzania wolnego czasu. Jest trenerką, tutorką i certyfikowaną facylitatorką dialogu w konflikcie metodą Nansen. Z charakteru kot. Mieszka w Gdańsku.

 

Prawo autorskie a innowacje społeczne

8 czerwca (wtorek), godz. 16.00–18.00 – webinarium

Innowacja często prowadzi do powstania utworów – dlatego też świadomość prawa autorskiego jest niezwykle ważna. Kiedy innowacja będzie utworem? Na co godzimy się, przenosząc prawa majątkowe do utworu? Jakie prawa zawsze pozostają przy utworze? Co prawo autorskie mówi o komercjalizacji? Na te i inne pytania odpowiemy podczas webinarium, będziemy pracować na bazie wzoru umowy, którą podpiszemy, jeśli Wasze innowacje zostanie wybrana do etapu testowania.

Prowadząca:

  • Natalia Mileszyk – dyrektorka ds. digital and technology w warszawskim biurze CEC Group, prawniczka zajmująca się prawem autorskim, wcześniej związana z Fundacją Centrum Cyfrowe.

 

Koszty testowania innowacji

14 czerwca (poniedziałek), godz. 16.00–17.30 – webinarium

Podczas spotkania opowiemy, jakie koszty związane z testowaniem innowacji społecznych możemy sfinansować. Przejdziemy z Wami przez harmonogram rzeczowo-finansowy, który jest załącznikiem do specyfikacji innowacji ocenianej przez komisję. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości związane z pokrywaniem kosztów testowania, przygotowywaniem budżetu i szacowaniem poszczególnych kosztów. Opowiemy też o tym, co to znaczy, że rozliczacie się z produktów testowania.

Prowadzące:

  • Zofia Komorowska i Maria Lewandowska-Woźniak –- członkinie zespołu koordynującego Inkubator pomysłów z Fundacji Stocznia.

 

Wystąpienia publiczne – jak się dobrze przygotować, mniej stresować i zjednywać sojuszników

24–25 czerwca (czwartek–piątek), godz. 10.00–13.20 – warsztaty dla osób z warszawskiego inkubatora

Opowiedz mi krótko, o co Ci chodzi? Dlaczego Twój pomysł jest dobry? Na czym polega innowacyjność Twojego rozwiązania? To ważne pytania, na które dobrze umieć krótko, sensownie i przekonująco odpowiedzieć. Tego będziemy się uczyć podczas warsztatu z wystąpień publicznych.

Podczas spotkania przyjrzymy się:

  • jak porywająco pokazywać ideę, zamiast prezentować krok po kroku działania w ramach innowacji,
  • jak konstruować wystąpienie, żeby miało sens dla odbiorców,
  • jak poruszać emocje podczas wystąpienia i budować zaangażowanie,
  • jak zrobić slajdy, które wzmocnią Twój przekaz,
  • jak skupiać się na tym, co naprawdę ważne, zamiast na własnym stresie.

Prowadząca:

  • Maja Branka – psycholożka, trenerka z dwudziestoletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w szkoleniach z komunikacji, wystąpień publicznych i rzecznictwa. Pracuje głównie z organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury. Współautorka publikacji dot. komunikacji z otoczeniem: „Jak po ludzku opowiadać, co robią watchdogi” (Sieć Obywatelska Watchdog Polska, 2015–2016), „Docenić bibliotekę – jak skutecznie prowadzić rzecznictwo” (Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, 2012).

 

(Prze)mówienie z pomysłem. Czyli efektywna prezentacja innowacyjnego pomysłu

7 i 8 lipca (środa i czwartek), godz. 10.00–12.00
7 i 8 lipca (środa i czwartek), godz. 13.00–15.00

Dobre przygotowanie do prezentowania swojego pomysłu jest ważną kwestią, a często też kluczem do zainteresowania innowacją tych, na których wsparciu nam najbardziej zależy. Zapraszamy na warsztat z wystąpień publicznych – to okazja, aby przećwiczyć w praktyce opowiadanie o swojej innowacji oraz przygotować się na spotkanie z komisją oceniającą Specyfikację Innowacji.

Ważne zagadnienia, które przyswoicie podczas warsztatu:

  • najważniejsza rzecz w prezentacji oraz wystąpieniu, czyli jedno „P”,
  • analiza i przygotowanie do prezentacji – struktura prezentacji, poznanie grupy – do kogo mówimy,
  • sposoby na efektywną prezentację,
  • elementy informacyjne i perswazyjne – trójkąt retoryczny,
  • wsparcie w wygłoszeniu prezentacji – dobre praktyki przygotowywania prezentacji,
  • przygotowanie wystąpienia na podstawie własnego pomysłu,
  • elevator pitch – zapoznanie z metodą, która posłuży nam jako ćwiczenie do rozjaśniania myśli i nauka syntetycznego oraz jasnego mówienia o swoim pomyśle.

Prowadzący:

  • Michał Kopera – certyfikowany konsultant ds. PR z ponaddwunastoletnim doświadczeniem, partner w butikowej agencji People PR. Absolwent dziennikarstwa na UW (Marketing Medialny i Public Relations) oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami na SGH. Gościnnie wykładowca przedmiotów: media relations, wystąpienia publiczne, komunikacja międzyludzka. Entuzjasta dobrych wystąpień publicznych.