Dla kogo?
Odbiorcami innowacji są:
- młodzież i dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,
- opiekunowie i rodzice tych osób.
Status innowacji
Gdyński Lodołamacz Technologiczny (GLT) to model edukacyjny wspierający rozwój samodzielności, korzystanie z komunikacji w przestrzeni miejskiej i integrację społeczną osób z niepełnosprawnością intelektualną (ONI) w oparciu o nowe technologie.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często bardzo dobrze radzą sobie z funkcjonowaniem w środowisku domowym czy szkolnym, jednak kiedy przychodzi do samodzielnego korzystania z przestrzeni miejskiej pojawia się bariera nie do przebycia. Nierzadko barierę tę stawiają bliscy tych osób, którzy boją się, że nie poradzi ona sobie sama lub spotka ją krzywda. Prowadzi to do zawieszenia takich ludzi w stanie między dzieciństwem a dorosłością i jednocześnie obciążenia opieką nad nimi ich rodziców oraz innych bliskich.
Odbiorcami innowacji są:
Diagnoza indywidualnych potrzeb każdego z uczestników i jego rodziny oraz dostosowanie Modelu GLT do indywidualnych możliwości.
Nauka obsługi smartfona i aplikacji niezbędnych do realizacji codziennych samodzielnych zadań i komunikacji z otoczeniem.
Zastosowanie teorii w prawdziwym życiu poprzez stopniowe oddawanie inicjatywy uczestnikom przy samodzielnym przemieszczaniu się.
Rozwój samodzielności, umiejętności społecznych i technologicznych oraz wzmocnienie wiary w siebie.
W efekcie warsztatów realizowanych w ramach testowania innowacji wszyscy uczestnicy nabyli nowe kompetencje technologiczne i rozpoczęli samodzielne korzystanie z telefonu. Nauczyli się wykonywania połączeń, robienia zdjęć. Zaskoczeniem okazała się popularność i wszechstronne wykorzystanie aplikacji WhatsApp. Zarówno jako metody komunikacji z jedną osobą, ale także jako narzędzia do stworzenia społeczności, gdy komunikowała się cała grupa. Kolejnym z nieplanowanych rezultatów okazało się nagłe zwiększenie motywacji ONI do samodzielnego czytania i pisania.
Innowatorki pracując z osobami z niepełnosprawnością intelektualną widziały ich potencjał w zdobywaniu większej samodzielności. Z drugiej strony, jak większość społeczeństwa korzystały z różnych nowych technologii i były przekonane, że część z nich znacznie ułatwiłaby codzienne życie ONI. Liczne projekty pokazujące możliwości spędzania czasu wolnego (alternatywne do oglądania telewizji i spacerów z rodzicem) nie przekładają się na zmianę sytuacji życiowej osób z niepełnosprawnościami, które w przemieszczaniu się są zależne od opiekunów. Osoby te nie dostają przyzwolenia na samodzielne wyjścia, pomimo możliwości wynikających z ich umiejętności i doświadczenia.