IMIG

Status innowacji

  • 1
    rozwijana
  • 2
    testowana
  • 3
    upowszechniana

O innowacji

Imig – wsparcie prawne online dla migrantów i migrantek to platforma online, która ułatwia osobom migrującym poruszanie się po skomplikowanych procedurach administracyjnych i sądowych. Nowi mieszkańcy Polski znajdą na portalu m.in praktyczne instrukcje wypełniania wniosków o zezwolenie na pobyt, porady dotyczące najlepszej ścieżki legalizacji pobytu czy proste objaśnienia niektórych trudnych pojęć prawnych spotykanych w polskich procedurach. Najbardziej innowacyjnym narzędziem platformy Imig jest generator pism urzędowych dla osób z doświadczeniem migracji. Ma on pomóc im w samodzielnym sporządzeniu wniosków niezbędnych w nieskomplikowanych procedurach administracyjnych lub sądowych w Polsce.

Problem

Imig został przygotowany w odpowiedzi na dostrzeżone przez Stowarzyszenie Interwencji Prawnej problemy i wyzwania dotyczące m.in.:

  • znacznego wzrostu liczby migrantów i migrantek przebywających w Polsce,
  • niskiej dostępności bezpłatnej pomocy prawnej,
  • niskiej świadomości prawna,
  • braku znajomości języka urzędowego (polskiego),
  • nieznajomości prawa przez część osób wspierających migrantów/ki,
  • ograniczonych możliwości czasowe prawników/czek wspierających migrantów/ki.

Pomysł na rozwiązanie

Istotą innowacji jest udostępniony na stronie  https://interwencjaprawna.pl/Imig generator pism urzędowych, który służy do samodzielnego tworzenia gotowych do wysłania, najbardziej powszechnych w toku procedur migracyjnych pism i wniosków. Wzory pism zostały przygotowane przez 7 doświadczonych prawników i prawniczki specjalizujących się w prawie migracyjnym. Są one szczególnie użyteczne w przypadku konieczności przygotowania w krótkim terminie pisma do sądu lub urzędu, gdy nie ma możliwości szybkiego skorzystania z fachowej pomocy prawnej.

  • umożliwia szybką reakcję na pilne potrzeby administracyjno-sądowe osobom, które nie mogą otrzymać na czas odpowiedniego wsparcia prawnego,
  • zwiększa dostęp migrantów i migrantek mieszkających w Polsce do bezpłatnej pomocy prawnej i instrumentów prawnych.

Generator przygotowany jest w 4. wersjach językowych: polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. Korzystanie z niego jest bezpłatne i bezpieczne – narzędzie nie zbiera żadnych danych osobowych ani żadnych innych informacji uzupełnionych w trakcie tworzenia/zapisywania wniosku.

Jak innowacja pomaga odbiorcom?

  • umożliwia szybką reakcję na pilne potrzeby administracyjno-sądowe osobom, które nie mogą otrzymać na czas odpowiedniego wsparcia prawnego,
  • zwiększa dostęp migrantów i migrantek mieszkających w Polsce do bezpłatnej pomocy prawnej i instrumentów prawnych.

Dla kogo?

  • Migranci i migrantki (w tym uchodźcy i uchodźczynie), którzy mieszkają w Polsce i procedują swoje sprawy w polskich urzędach i sądach
  • Pracownicy i pracownice  organizacji, punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, wolontariusze i wolontariuszki nieformalnych inicjatyw niebędący prawnikami, którzy chcą wesprzeć migrantów i migrantki w uzyskaniu pomocy prawnej

Nasze narzędzie jest obliczone właśnie na problemy, którymi ani my, ani dużo innych organizacji, nie ma się po prostu kiedy zająć. Chodzi o prostsze rzeczy, które rzeczywiście osoba zainteresowana może sama załatwić.

Katarzyna Słubik Innowatorka

Jeśli mówimy o poradnictwie prawnym świadczonym przez organizacje działające w temacie cudzoziemców, to jest bardzo wąska oferta. Wszędzie – i u nas, jak i w innych organizacjach – kolejki są ogromne. Brakuje osób, które się specjalizują w migracji.

Katarzyna Słubik Innowatorka

Kto może ją wdrożyć?

Wdrażanie innowacji polegać może na jej dalszym rozwoju i dodawaniu kolejnych wzorów pism dla osób z doświadczeniem migracji oraz ewentualnym rozwinięciu współpracy z podmiotami specjalizującymi się w konkretnej dziedzinie prawa, w której dostęp do specjalistów/ek jest utrudniony dla grup wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem.

Przepis na innowację, czyli jak z niej skorzystać

Po wejściu na stronę użytkownik wybiera jedną z sześciu aktualnie dostępnych ścieżek, z których każda poświęcona jest jednemu problemowi prawnemu. Po wybraniu ścieżki pojawia się krótki opis, jakich sytuacji ona dotyczy („Jesteś we właściwym miejscu, jeśli…”), pozwalający łatwo zorientować się, czy przygotowane pismo będzie adekwatną odpowiedzią na problem użytkownika. W tym miejscu użytkownik dostaje też informację, czego będzie dotyczyło pismo, które zamierza wygenerować.

Po upewnieniu się, że wybrana ścieżka jest adekwatna do problemu, który użytkownik chce rozwiązać, pojawia się dalsza krótka instrukcja postępowania, informująca, jaki charakter ma pismo, jakie inne kroki warto podjąć (np. konsultacja z prawnikiem czy wskazanie pełnomocnika do 9 doręczeń), jakie są obowiązujące terminy. Użytkownik odpowiada na serię pytań, na których podstawie wygenerowane zostanie właściwe pismo lub podana informacja, że taka możliwość nie jest już dla niego dostępna, np. z powodu przekroczenia terminów. W takim przypadku pojawiają się linki pozwalające wyszukać pomoc prawną najbliżej miejsca pobytu użytkownika.

Na podstawie podanych informacji generator tworzy pismo, które w kolejnym kroku użytkownik może ściągnąć i samodzielnie edytować lub wykorzystać bez zmian w wygenerowanej przez system formie. Zanim jednak do tego dojdzie, użytkownik ma możliwość zapoznania się z przygotowanym dokumentem i – w razie potrzeby – wprowadzenia niezbędnych zmian i uzupełnień. Na tym etapie musi też odpowiedzieć na szereg pytań sprawdzających, czy dokładnie zapoznał się z dalszymi krokami, jakie musi podjąć, żeby skutecznie zakończyć związaną z przygotowanym pismem procedurę.

Ostatnim etapem jest ściągnięcie pisma na własny komputer, z możliwością dalszej samodzielnej edycji. Tak przygotowane pismo użytkownik drukuje, podpisuje i wysyła zgodnie z podanymi instrukcjami. W sytuacjach bardziej skomplikowanych przygotowane przez prawników pismo jest tylko pierwszym krokiem, po którym warto skontaktować się z prawnikiem bądź prawniczką, aby omówić dalsze postępowanie.

Materiały o innowacji

Kto za tym stoi?

Skąd pomysł na innowację?

Koronną działalnością Stowarzyszenia Interwencji Prawnej jest poradnictwo prawne. Organizacja angażuje się, gdy dochodzi do naruszenia praw człowieka, do dyskryminacji, gdy sprawy są nowe, skomplikowane, gdzie nie ma przetartych szlaków. Imig – narzędzie, jest obliczone właśnie na problemy, którymi ani SIP, ani dużo innych organizacji, nie ma się po prostu kiedy zająć. Chodzi o prostsze rzeczy, które rzeczywiście osoba zainteresowana może sama załatwić.

Stowarzyszenie zajmuje się przede wszystkim wspieraniem uchodźców i uchodźczyń oraz migrantów i migrantek w Polsce. Obecnie stanowią oni jedną z grup silnie narażoną na dyskryminację oraz wykluczenie. To też bardzo specyficzna dziedzina prawa. Nie ma takiej specjalizacji na studiach – trudno, będąc prawnikiem “ogólnym”, połapać się w meandrach prawa migracyjnego. Dlatego w Stowarzyszeniu postawili na rozwijanie się w tej dziedzinie.

Wprowadzamy zupełnie nowe narzędzie, na które nikt nie czeka (uśmiech). Migranci czy migrantki nie zastanawiają się przecież, gdzie jest jakaś strona, na której można przygotować pismo, odwołanie, nie szukają tego w sieci. Ale wiemy, że potrzeba jest ogromna. Ważnym aspektem jest także kwestia zaufania. Do jakiego stopnia jesteśmy w stanie zaufać maszynie? Pozbyć się przyzwyczajenia, że tylko człowiek po studiach prawniczych, przyjmujący w gabinecie, ma w naszych oczach autorytet, i że algorytm jest w stanie taką osobę zastąpić. Robimy wszystko, by zapewnić ludzi, że to bezpieczne. Właśnie dlatego nie ma w generatorze pism, których samodzielne użycie mogłoby przynieść odwrotny skutek, które przez złe zrozumienie bądź drobny błąd (mimo wysłania w terminie), mogłoby przynieść więcej szkody niż pożytku. Chcemy, by ludzie wchodząc na stronę czuli, że jest to narzędzie bezpieczne i godne zaufania. Po procesie testowania będziemy wiedzieć, czy byliśmy w stanie zasypać lukę w zaufaniu między człowiekiem a narzędziem. Jak na razie feedback mamy entuzjastyczny – mówi innowatorka.

Posłuchaj podcastu z autorką innowacji Katarzyną Słubik, prezeską Stowarzyszenia Interwencji Prawnej w Spotify lub YouTube.

Kto ją wdrożył?

Zdjęcia

Opowiedz światu
o tym pomyśle

Skip to content