Dla kogo?
- młodzież powyżej 16 roku życia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- ich nauczyciele i nauczycielki
Status innowacji
Badacz tej problematyki, Remigiusz Kijak podkreśla, iż „brak uświadomienia osób niepełnosprawnych intelektualnie w zakresie seksualności człowieka łączy się z wieloma niebezpieczeństwami. Może bowiem prowadzić do wielu ryzykownych sytuacji, takich jak zakażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową czy ryzyko wykorzystania seksualnego”.
Nikt nie może być dyskryminowany w dostępie do edukacji i informacji, a także do pojmowanej wszechstronnie edukacji seksualnej oraz do informacji niezbędnych i użytecznych, umożliwiających bycie pełnoprawnym obywatelem, a także zapewniających równość w życiu prywatnym, społecznym i politycznym.
Z gry można korzystać na zajęciach edukacyjnych i rewalidacyjnych w szkole specjalnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Uzasadnione jest również korzystanie z gry w następujących placówkach:
Dzięki zastosowaniu pytań w formie otwartej gracze podczas rozgrywki mają możliwość swobodnej dyskusji. Tzw. trudne tematy są wprowadzane w sposób naturalny, nie wywołujący nadmiernego napięcia.
Zadaniem graczy jest zebranie sześciu żetonów w minimum trzech kategoriach tematycznych. Gracze odpowiadając na pytania zawarte na karcie zadań oraz zbierając żetony mogą samodzielnie poznawać poziom własnych kompetencji w każdej z wyżej wymienionych siedmiu kategorii. Rozgrywkę prowadzi mentor.
WAŻNE: Prawidłowe korzystanie z gry wymaga szacunku i godnego podejścia do problematyki w niej zawartej. Rolą mentora jest tak prowadzić rozgrywkę, by żaden z uczestników nie poczuł się dotknięty, zawstydzony bądź ośmieszony.
LICZBA GRACZY: Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy indywidualnych lub par
MENTOR: Mentorem w grze może być nauczyciel, terapeuta, nauczyciel wspomagający bądź inna osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne do pracy z OzNI. Przed rozpoczęciem gry mentor powinien zapoznać się z instrukcją gry, przewodnikiem dla mentora oraz treścią kart zadań.
CZAS GRY: Czas rozgrywki zależny jest od czasu udzielania odpowiedzi przez graczy oraz potencjalnej dyskusji. Jest on ustalany indywidualnie przez mentora. Gra może być przerwana i kontynuowana po przerwie. Sugerowany czas gry to 90 minut.
ZAKOŃCZENIE ROZGRYWKI: Gra kończy się w momencie, w którym pierwszy z graczy uzbiera wymaganą liczbę żetonów. Mentor może zakończyć grę w dowolnym momencie mając na uwadze potrzeby i samopoczucie graczy. Rozgrywka kończy się podsumowaniem przez mentora poruszanej problematyki.
Grupa studentów Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu postanowiła stworzyć narzędzie wspomagające budowanie świadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną dotyczącej własnej seksualności i związanych z nią potrzeb i ról społecznych. Chcieli, by odpowiednio wykorzystane narzędzie pozwoliło OzNI na bardziej odpowiedzialne i świadome planowanie swojego dorosłego życia oraz na uniknięcie wielu problemów i nadużyć w sferze seksualnej.