Wyzwania życia

Status innowacji

  • 1
    rozwijana
  • 2
    testowana
  • 3
    upowszechniana

O innowacji

Edukacyjna gra planszowa „Wyzwania życia” jest narzędziem dydaktycznym dla nauczycieli/terapeutów, przeznaczonym do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji seksualnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Do gry dołączona jest Instrukcja oraz Przewodnik dla mentora, które szczegółowo opisują proces korzystania z gry. Przewodnik dla mentora zawiera dodatkowo słownik pojęć występujących w grze, co stanowi ułatwienie w prowadzeniu zajęć. Celem gry jest rozwijanie wiedzy i umiejętności graczy z zakresu szeroko pojętej seksualności
człowieka.

Problem

Badacz tej problematyki, Remigiusz Kijak podkreśla, iż „brak uświadomienia osób niepełnosprawnych intelektualnie w zakresie seksualności człowieka łączy się z wieloma niebezpieczeństwami. Może bowiem prowadzić do wielu ryzykownych sytuacji, takich jak zakażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową czy ryzyko wykorzystania seksualnego”.

Nikt nie może być dyskryminowany w dostępie do edukacji i informacji, a także do pojmowanej wszechstronnie edukacji seksualnej oraz do informacji niezbędnych i użytecznych, umożliwiających bycie pełnoprawnym obywatelem, a także zapewniających równość w życiu prywatnym, społecznym i politycznym.

Pomysł na rozwiązanie

Innowacja społeczna Wyzwania życia powstała na skutek poszukiwań narzędzi do rozwijania kompetencji społecznych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (OzNI), a w szczególności budowania ich świadomości dotyczącej własnej seksualności, realizowania związanych z nią potrzeb oraz pełnienia zadań charakterystycznych dla dorosłości.

„Odpowiednio prowadzona edukacja seksualna może wspomagać wszechstronny rozwój, a nabywanie wiedzy i umiejętności pomóc uchronić, zmniejszyć lub zniwelować prawdopodobieństwo negatywnych przeżyć i doświadczeń. Osoby uczestniczące w edukacji seksualnej stają się bardziej świadome w kwestii własnej płciowości, dzięki czemu ujawniają ją w sposób akceptowany społecznie”.

Dla kogo?

  • młodzież powyżej 16 roku życia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • ich nauczyciele i nauczycielki 

Forma wykładu czy pokazu, czy jakiejś prezentacji dla nich jest po czasie nudna, a tutaj każdy z tych uczestników [miał] możliwość udziału bezpośredniego. Ja się cieszę, że dostaniemy ją w prezencie i ja zamierzam na pewno korzystać z niej.

Nauczycielka ze szkoły, w której testowano grę

Fajne były pytania, które pomogły uzupełnić wiedzę. Czasami się wstydziłem. Fajnie, bo dowiedziałem się, że można chodzić na randki. Podobało mi się, że było o miłości i seksie. Dowiedziałam się o tym, że można się całować.

Osoby grające

Życzę wszystkim pedagogom, psychologom, terapeutom, wychowawcom i instruktorom, którzy pracują w placówkach oświatowych, wspierających, opiekuńczych i pomocowych dla osób z NI, aby sięgnęli po grę planszową „Wyzwania życia” i rozpoczęli dydaktyczną zmianę w edukacji seksualnej tej grupy społecznej.

dr hab. Ditta Baczała, prof. UMK

Gra pozwala na przekazywanie tej wiedzy w sposób przystępny, ale nie może to być działanie jednorazowe. Jak najbardziej jestem za tym, żeby „Wyzwania życia” mieć u siebie cały czas. Gra jest dobrym narzędziem do pracy w tym obszarze. Jej konkretne elementy pozwalają na dostosowanie poziomu trudności, tematyki czy sposobu prowadzenia do indywidualnych potrzeb grupy.

Terapeuta zajęciowy WTZ, edukator seksualny

Kto może ją wdrożyć?

 Z gry można korzystać na zajęciach edukacyjnych i rewalidacyjnych w szkole specjalnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. 

Uzasadnione jest również korzystanie z gry w następujących placówkach:

  •  szkołach ogólnodostępnych
  • szkołach ogólnodostępnych z klasami integracyjnymi
  • szkołach specjalnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
  • warsztatach terapii zajęciowej
  • domach pomocy społecznej
  • środowiskowych domach samopomocy
  • innych instytucjach, prowadzonych przez organizacje pozarządowe, których  beneficjentami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Przepis na innowację czyli jak ją wdrożyć

Dzięki zastosowaniu pytań w formie otwartej gracze podczas rozgrywki mają możliwość swobodnej dyskusji. Tzw. trudne tematy są wprowadzane w sposób naturalny, nie wywołujący nadmiernego napięcia.

Zadaniem graczy jest zebranie sześciu żetonów w minimum trzech kategoriach tematycznych. Gracze odpowiadając na pytania zawarte na karcie zadań oraz zbierając żetony mogą samodzielnie poznawać poziom własnych kompetencji w każdej z wyżej wymienionych siedmiu kategorii. Rozgrywkę prowadzi mentor.

WAŻNE: Prawidłowe korzystanie z gry wymaga szacunku i godnego podejścia do problematyki w niej zawartej. Rolą mentora jest tak prowadzić rozgrywkę, by żaden z uczestników nie poczuł się dotknięty, zawstydzony bądź ośmieszony.

LICZBA GRACZY: Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy indywidualnych lub par

MENTOR: Mentorem w grze może być nauczyciel, terapeuta, nauczyciel wspomagający bądź inna osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne do pracy z OzNI. Przed rozpoczęciem gry mentor powinien zapoznać się z instrukcją gry, przewodnikiem dla mentora oraz treścią kart zadań.

CZAS GRY: Czas rozgrywki zależny jest od czasu udzielania odpowiedzi przez graczy oraz potencjalnej dyskusji. Jest on ustalany indywidualnie przez mentora. Gra może być przerwana i kontynuowana po przerwie. Sugerowany czas gry to 90 minut.

ZAKOŃCZENIE ROZGRYWKI: Gra kończy się w momencie, w którym pierwszy z graczy uzbiera wymaganą liczbę żetonów. Mentor może zakończyć grę w dowolnym momencie mając na uwadze potrzeby i samopoczucie graczy. Rozgrywka kończy się podsumowaniem przez mentora poruszanej problematyki.

Materiały o innowacji

Kto za tym stoi?

Skąd pomysł na innowację?

Grupa studentów Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu postanowiła stworzyć narzędzie wspomagające budowanie świadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną dotyczącej własnej seksualności i związanych z nią potrzeb i ról społecznych. Chcieli, by odpowiednio wykorzystane narzędzie pozwoliło OzNI na bardziej odpowiedzialne i świadome planowanie swojego dorosłego życia oraz na uniknięcie wielu problemów i nadużyć w sferze seksualnej.

Gra „Wyzwania życia” powstała we współpracy ze specjalistami z zakresu seksuologii, psychologii oraz pedagogiki specjalnej, a także z docelowymi odbiorcami gry – nauczycielami oraz uczniami szkół specjalnych, którzy podczas testowania innowacji pełnili rolę ekspertów. Innowacja wypełnia lukę na polskim rynku wśród pomocy dydaktycznych przeznaczonych do realizacji zajęć z problematyki szeroko rozumianej seksualności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Zdjęcia

Opowiedz światu
o tym pomyśle

Skip to content