My też jesteśmy rodzicami

Status innowacji

  • 1
    rozwijana
  • 2
    testowana
  • 3
    upowszechniana

O innowacji

My też jesteśmy rodzicami! to innowacyjny program wsparcia dla rodzin, w których rodzicami są osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

Problem

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną będące rodzicami borykają się z trudnościami wychowawczymi. Czasami pochodzą ze środowisk patologicznych, często brak im pozytywnych wzorców budowania zdrowych relacji rodzinnych. W środowiskach niepatologicznych bywają wyręczani lub zastępowani w opiece nad dzieckiem. Często mają niskie poczucie własnej wartości związane z przekonaniem, że nie sprawdzają się wystarczająco dobrze w roli rodzica. Ze względu na obniżone zdolności poznawcze mają trudności ze zrozumieniem treści w postaci nieuproszczonej. Nie uczestniczą przez to w organizowanych dla rodziców zajęciach, szkoleniach, warsztatach rozwijających kompetencje rodzicielskie. Z tego powodu nie korzystają także z dostępnych na rynku publikacji w tym temacie.

Pomysł na rozwiązanie

Program bazuje na idei rodzicielstwa bliskości i komunikacji bez przemocy oraz samoregulacji. W całym procesie chodzi o zwiększenie uważności na dzieci, baczną ich obserwację i korzystanie z metod wspierania dzieci w trudnych dla nich sytuacjach.

Program składa się z szeregu działań – indywidualnych i grupowych warsztatów i spotkań – mających na celu zwiększenie kompetencji rodzicielskich osób z niepełnosprawnością intelektualną. Są one skierowane zarówno do osób z NI, będących rodzicami, jak również do osób wspierających (np. ich rodziców).

Dla kogo?

Odbiorcami innowacji są:

  • osoby z niepełnosprawnością intelektualną będący rodzicami
  • osoby wspierające rodziców z niepełnosprawnością intelektualną

Do stworzenia programu zainspirowali nas wspierani przez fundację rodzice, którzy zaczęli się mierzyć z pierwszymi wyzwaniami rodzicielskimi, frustracjami, obawami i wyobrażeniami. Równocześnie my sami, jako rodzice, mieliśmy podobne problemy.

Innowatorki

Nam poznanie rodzicielstwa bliskości dało przestrzeń do poczucia przynależności do grupy i większego zrozumienia dzieci i siebie.

Innowatorki

Było wesoło – taka współpraca fajna, atmosfera, takie podejście – można było się dowiedzieć, że każdy ma podobne rzeczy, problemy, jak ja. Będzie brakować takich zajęć. (…). Zachęcałabym innych
rodziców, żeby dowiadywali się, jak mają problem z dzieckiem.

Marysia uczestniczka warsztatów

Kto może ją wdrożyć?

  • ośrodki pomocy społecznej
  • organizacje społeczne

Przepis na innowację, czyli jak ją wdrożyć

Wdrożyć program mogą tylko instytucje z doświadczeniem we wspieraniu dorosłych
osób z niepełnosprawnością intelektualną. W kontekście specyfiki grupy odbiorców,
kluczowe są kompetencje kadry.

SPOTKANIA INFORMACYJNE
Niezobowiązujące spotkania informujące o rozpoczęciu rekrutacji do programu,
zaproszenie uczestników do wzięcia w nim udziału. Spotkania mogą być organizowane przy udziale i dzięki pośrednictwu innych instytucji, które wspierają lub
zrzeszają dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Jest to pierwsza okazja
do poinformowania potencjalnych uczestników o programie. Od tego momentu
mają oni czas na przeanalizowanie oferty z rodzinami i podjęcie decyzji co do
udziału. Już na tym etapie uczestnicy podpisują wstępną deklarację uczestnictwa
w programie, co pozwala później organizatorowi skontaktować się z nimi i zaprosić
na spotkanie rekrutacyjne.
B. REKRUTACJA GRUPY RZNI – spotkania indywidualne z uczestnikami
– omówienie programu i warunków uczestnictwa
– wypełnienie i podpisanie dokumentów rekrutacyjnych (Formularz rekrutacyjny
RzNI, Wywiad z sytuacji rodzinnej RzNI, Formularz „Ja jako Rodzic”) i przeprowadzenie wywiadu dot. sytuacji rodzinnej
– pozyskanie od uczestnika informacji na temat osób wspierających
C. REKRUTACJA GRUPY WRZNI
– omówienie programu i warunków uczestnictwa
– podpisanie dokumentów rekrutacyjnych (Formularz rekrutacyjny WRzNI)
D. ZAKOŃCZENIE PROCESU REKRUTACYJNEGO
– podjęcie decyzji o składach grup

Kluczowe jest jednoczesne utworzenie dwóch grup warsztatowych i objęcie wsparciem również osób, które na co dzień wspierają rodziców z niepełnosprawnością
intelektualną. Wykluczenie grupy WRzNI z bezpośredniego udziału w programie
spowodować może utratę zaufania do organizatora oraz późniejsze trudności we
wdrażaniu zmian przez rodziców biorących udział w programie.
Jest bardzo istotne, aby spotkania grupowe odbywały się nie częściej niż co dwa
tygodnie i nie rzadziej niż raz na miesiąc. To założenie ma zapewnić małą inwazyjność
programu w codzienność uczestników, którzy mogą być aktywni zawodowo.

Wręczenie pamiątkowych certyfikatów, zachęcenie do dalszego spotykania się członków grup. Przy realizacji programu ogromnie ważne jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dla informacji przekazywanych przez uczestników podczas zajęć.
Informacje te nie mogą być w żaden sposób wykorzystywane, przetwarzane, ani gromadzone po zakończeniu programu.

Materiały o innowacji

Kto za tym stoi?

Skąd pomysł na innowację?

Do stworzenia programu zainspirowali nas wspierani przez fundację rodzice, którzy zaczęli się mierzyć z pierwszymi wyzwaniami rodzicielskimi, frustracjami, obawami i wyobrażeniami. Równocześnie my sami, jako rodzice, mieliśmy podobne problemy.

Nam poznanie rodzicielstwa bliskości  dało przestrzeń do poczucia przynależności do grupy i większego zrozumienia dzieci i siebie.

Pomyśleliśmy wtedy, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie mają dostępu do tych treści i takiego wsparcia.

Programy rodzicielskie w postaci warsztatów czy książek nie dają możliwości zapoznania się z nimi osobom nieczytającym lub osobom, których funkcjonowanie wymaga np. uproszczenia komunikatów i wolniejszego przekazywania informacji.

Opowiedz światu
o tym pomyśle

Skip to content