Caffe Aktywni

Status innowacji

  • 1
    rozwijana
  • 2
    testowana
  • 3
    upowszechniana

O innowacji

Istotą Caffe Aktywni jest współpraca seniorów-mentorów z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, z którymi dzielą się doświadczeniem i którym przekazują wiedzę. Celem ich wspólnych działań jest zachęcenie innych osób starszych do wychodzenia z domu, oferowanie pomocy potrzebującym i integrowanie lokalnej społeczności.

Problem

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną oraz seniorzy to dwie grupy osób zależnych, które mierzą się z podobnymi wyzwaniami społecznymi. Zarówno jedni, jak i drudzy mają ograniczone możliwości kontaktów i spotkań, co prowadzi do ich wycofania się z życia społecznego. To również grupy, które najczęściej są narażone na wykluczenie społeczne i zawodowe – młodzież z racji niepełnosprawności intelektualnej i schorzeń towarzyszących, seniorzy – z powodu braku aktywności zawodowej czy mniejszej sprawności ruchowej.

Rozwiązanie

W odpowiedzi na potrzeby tych dwóch grup powstał pomysł innowacji Caffe Aktywni, która polega na stworzeniu wspólnej, otwartej przestrzeni, w której młodzież z niepełnosprawnością intelektualną może się aktywizować i zdobywać nowe umiejętności oraz kompetencje, rozwijając samodzielność, odpowiedzialność i pewność siebie, a seniorzy, pełniąc role mentorów, mogą dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Takie miejsce integruje społeczność lokalną i pomaga przygotować młodzież z niepełnosprawnością intelektualną do życia społecznego oraz zawodowego.

Dla kogo?

Uczestnikami i uczestniczkami oraz odbiorcami działań są:

  • młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w wieku 17–20 lat, uczęszczająca do szkoły przysposabiającej do zawodu, mająca ograniczone perspektywy pracy zawodowej
  • seniorzy w wieku 60–70 lat, aktywni i otwarci na zaangażowanie społeczne
  • rodzice i opiekunowie młodych osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • osoby starsze, samotne, potrzebujące pomocy i wsparcia, członkowie lokalnej społeczności

Na początku było założenie, że to seniorki ich czegoś nauczą, ale później młodzież może wykorzystać te umiejętności, żeby pomóc starszym osobom. Seniorzy również mogą skorzystać. Często starsze osoby zostają same w domu i – tak samo jak nasze dzieci po zakończeniu szkoły – nie mają kolegów, przyjaciół. Jeśli rodzice są zmuszeni zamknąć dziecko w domu, to poniekąd sami też siebie zamykają z tym dzieckiem.

Dorota, mama – uczestniczka testowania

Caffe Aktywni to bezpieczne miejsce, w którym osoby zależne spełniają się w nowych rolach i zadaniach, są zauważone, doceniane i akceptowane. To jest przestrzeń integracji, wymiany międzypokoleniowej wiedzy, doświadczeń i postaw. To miejsce, które może odwiedzić każdy i otrzymać pomoc lub aktywnie włączyć się do działań, to wspólnie zaaranżowane pomieszczenia, które będą dalej służyły młodzieży, mentorom, rodzicom, seniorom i społeczności lokalnej.

Innowatorki

U syna zmieniło się to, że więcej do niego dociera. To wynika też z rozmów z seniorkami. W domu na przykład potrafi kanapkę sobie zrobić, gdzie kiedyś to tego nigdy nie robił, a teraz naczynia zmywa, odkurzy. Kiedyś to było trudne, a teraz chce.

mama – uczestniczka testowania innowacji

Kto może ją wdrożyć?

Innowacja Caffe Aktywni może być wdrażana i realizowana przez terapeutów, instruktorów, opiekunów, rodziców – osoby na co dzień pracujące z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną (MzNI) w ośrodkach szkolno-wychowawczych, wsparcia i adaptacji, placówkach rehabilitacyjno-opiekuńczych, domach pomocy społecznej (DPS), organizacjach pozarządowych.

Przepis na innowację czyli jak ją wdrożyć

rekrutacja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i seniorów (potencjalnych mentorów)

  • wprowadzenie do aktywizacji społecznej i zawodowej dla MzNI
  • wprowadzenie seniorów do mentoringu oraz uświadomienie im specyfiki potrzeb i pracy z MzNI
  • szkolenia z pierwszej pomocy, przepisów bhp, ppoż.
  • spotkanie integrujące uczestników MzNI, rodziców i opiekunów, seniorów
  • dobór w pary mentorskie (młoda osoba – senior)
  • cykl warsztatów mentoringowych dla seniorów
  • cykl warsztatów i treningów umiejętności społeczno-zawodowych i zadań domowych wg indywidualnej karty pracy: treningi ekonomiczne (wartość pieniądza, formy płatności, zakupy), treningi praktycznej nauki zawodu (aranżacja i obsługa klubokawiarni, dekoracja, sprzątanie, podawanie), treningi kulinarne (przygotowywanie potraw), opcjonalnie – zajęcia aktywizacyjne w oparciu o dynamikę, kreatywność i potencjał grupy, np. autorskie propozycje seniorów-mentorów, animacje

Istotne jest też powołanie grupy wsparcia i motywacji w ramach grup rówieśniczych: MzNI, seniorzy- mentorzy, rodzice i opiekunowie MzNI – w szczególności zajęcia komunikacji zwrotnej dla MzNI

  • cykliczne otwarte spotkania integracyjne dla lokalnej społeczności z elementami animacji, prezentacji potencjału społeczności innowacji
  • nawiązywanie kontaktów z seniorami potrzebującymi wsparcia, oferowanie pomocy i zaproszenie do wspólnego miejsca spotkań towarzyskich oraz wymiany międzypokoleniowej

Praca z MzNI, z seniorami i łączenie tych grup wymaga cierpliwości i odpowiednich narzędzi, ale przede wszystkim uważnej obserwacji. Warto zawsze pamiętać, że z uwagi na specyficzne potrzeby i ograniczenia uczestnicy nie zawsze są gotowi do tego, co zostało zaplanowane i dlatego opracowywanie materiałów wymaga elastyczności, „wczucia się” w dany warsztat i panującą atmosferę. Scenariusze pracy powinny być modyfikowane na bieżąco w trakcie obserwacji pracy w danym dniu, zależne od dyspozycji i kondycji psychicznej, fizycznej uczestników – przede wszystkim młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, a w przypadku pracy wspólnej – również seniorów. Szybka reakcja i zmiana tu i teraz są bardzo pomocne i mogą służyć jako rodzaj sprawdzianu dla seniora-mentora. Zadania i narzędzia pracy indywidualnej MzNI należy konsultować i tworzyć według wskazówek rodziców i opiekunów w oparciu o kompetencje i możliwości młodzieży, uwzględniając np. ograniczenia motoryki małej, dużej, umiejętności skupienia się, nadwrażliwości sensoryczne.

Materiały o innowacji

Kto za tym stoi?

Skąd pomysł na innowację?

Zarówno młode osoby z niepełnosprawnością intelektualną, jak i seniorzy to grupy najczęściej narażone na wykluczenie społeczne i zawodowe – młodzież z racji niepełnosprawności i schorzeń towarzyszących, seniorzy – z uwagi na brak aktywności zawodowej, obniżoną sprawność ruchową, a także panujący kult młodości i efektywności, zanikający szacunek dla mądrości życiowej starszych we współczesnym świecie. I choć wydawałoby się, że te dwie grupy nie mogą się bardziej różnić, mierzą się z podobnymi wyzwaniami społecznymi.

Autorki innowacji podkreślają, że swoją pracą chcą sprawić, aby bariery zniknęły, a przeszkody zostały pokonane – tak powstał pomysł innowacji Caffe Aktywni. Na przekór obowiązującym schematom i panującym stereotypom innowatorki stworzyły i przetestowały innowację pozwalającą na dostrzeżenie i wydobycie ukrytego potencjału osób zależnych i jednocześnie torującą drogę do włączenia społecznego seniorów i osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Zdjęcia

Opowiedz światu
o tym pomyśle

Skip to content