Spotkania klubu mogą odbywać się na żywo lub online. W obu przypadkach forma klubu zakłada uzyskanie możliwie jak największego usamodzielniania się uczestników i dostarczenie im odpowiednich rozwiązań, które sprawią, że przestaną być zależni w komunikowaniu się od osób z najbliższego otoczenia oraz dostrzegą korzyści płynące z samodzielnego i niezależnego porozumiewania się.
Częstotliwość i czas trwania
W trakcie pilotażu spotkania klubu odbywały się średnio raz w miesiącu (w większości online, a tylko dwa razy na żywo). Trwały około 2 godzin w przypadku spotkań online i około 3 godzin w przypadku spotkań na żywo. Wydaje się, że czas spotkania nie powinien być dłuższy.
Liczba uczestników
W spotkaniach klubu brało udział stale od 8 do 12 użytkowników AAC, około 10–15 studentów logopedii, 3 osoby prowadzące oraz jeden superwizor. Ze względów organizacyjnych grupa nie powinna być liczniejsza.
Co jest niezbędne do organizacji klubu?
Do organizacji spotkań klubu w formie online niezbędny jest oczywiście dostęp do internetu, a także platforma do prowadzenia wideokonferencji, dająca możliwość spotkań w podgrupach (pokojach), np. Zoom. Organizacja klubu dyskusyjnego w takiej formie może wymagać przeszkolenia z obsługi platformy wideokonferencyjnej. W przypadku spotkań stacjonarnych organizacja wymaga lokalu odpowiednio przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Dodatkowo trzeba zapewnić uczestnikom transport, poczęstunek oraz – w przypadku formy hybrydowej – komputer, mikrofon, nagłośnienie i projektor.
Rola osób prowadzących i wspierających klub
Niezależnie od formuły trzeba zadbać o obecność osób prowadzących i partnerów komunikacyjnych. Przydatna jest też obecność superwizora, który obserwuje spotkania klubu, a także dzieli się swoją wiedzą, doświadczeniem i spostrzeżeniami z osobami prowadzącymi, pomagając w ten sposób udoskonalić formułę spotkań.