Pomiń menu

Innowatorka:

Beata Podlasek

Typ innowacji:

produkt

Odbiorcy innowacji:
  • osoby z niepełnosprawnością intelektualną
  • ich rodzice i opiekunowie
  • osoby na co dzień pracujące z osobami niepełnosprawnością intelektualną,
  • ludzie spotykający osoby z NI
Kto może ją stosować?
  • osoby indywidualne
  • ośrodki szkolno-wychowawcze, wsparcia i adaptacji,
  • placówki rehabilitacyjno‑opiekuńczych,
  • domy pomocy społecznej
  • organizacje i instytucje działające na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną
jak_beatapodlasek_fotaleksandertrafas_lis Beata Podlasek z córką

Opis innowacji

Każdy spotkał się kiedyś z dzieckiem płaczącym, krzyczącym czy zachowującym się „nietypowo” w miejscu publicznym. Często mimowolnie oceniamy wtedy jego opiekunów, którzy nie reagują lub reagują naszym zdaniem nie wystarczająco i uważamy, że nie potrafią wychować swojego podopiecznego. Nie zastanawiamy się jednak nad tym, że być może zachowania danego dziecka nie wynika z jego braku wychowania, a z choroby, na którą cierpi. Rodzice dzieci z niepełnosprawnością są bardzo często świadomi myśli np. współpasażerów i nierzadko chcieliby móc się bronić przed milczącymi zarzutami, jednak nie mają takiej możliwości lub brakuje im odwagi. Z drugiej strony ludzie bardzo często nie wiedzą, jak powinni zachowywać się w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością, co sprawia, że nierzadko wolą go unikać.

Pomocą w takich sytuacjach może być innowacja Jak?. Jej autorka, sama będąca matką dziecka z niepełnosprawnością, zna wszystkie te problemy i nieraz doświadczyła podobnych sytuacji. Dlatego postanowiła stworzyć prosty przedmiot – Ocieplacz relacji.

Jest to sakiewka, do której wkłada się karteczkę z tekstem i, w wypadku testowanej innowacji, muszelkę, nawiązującą do Gdyni, w której innowacja była testowane. Na karteczce znajduje się komunikat do osób nie znających problemów osób z niepełnosprawnością – prostymi słowami opisane jest oczekiwanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ich rodziców i opiekunów wobec innych ludzi w bezpośrednim kontakcie w przestrzeni społecznej.

Woreczki takie są rozdawane przez rodziców lub same osoby z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach – czy to w codziennym kontakcie z ludźmi w sklepach lub punktach usługowych, czy to po zwróceniu przez kogoś uwagi na zachowanie dziecka, czy też gdy rodzice chcą „nagrodzić” czyjeś pozytywne zachowanie związane z ich podopiecznym.

Otrzymanie sakiewki i zapoznanie się z jej zawartością sprawia, że ludzie przemyślą swoją postawę, a także sytuację osób z niepełnosprawnością oraz ich opiekunów i nierzadko takie zdarzenie będzie pretekstem do dalszej rozmowy.

Obdarowanie sakiewką stwarza szansę na wzmacnianie pozytywnych reakcji otoczenia, unikanie moralizatorstwa, konfliktu i agresji na rzecz pozytywnej narracji poprzez przełamanie konwencji w chwili, gdy osoba z niepełnosprawnością intelektualną wychodzi do osoby pełnosprawnej, oferując przyjacielski gest i „gadżet” – ocieplacz relacji.

Posłuchaj podcastu

Więcej informacji

Zachęcamy także do bezpośredniego kontaktu z innowatorką Beatą Podlasek (tel.: 0 609 935 288, mail: jakinnowacjespoleczne@wp.pl).


fot. Aleksander Trafas, Beata Podlasek