Tyflograficzna interaktywna gra planszowa dla wszystkich, niewidomych i widzących

Status innowacji

  • 1
    Rozwijana
  • 2
    Testowana
  • 3
    Upowszechniana

O innowacji

Tyflograficzna interaktywna gra planszowa dla wszystkich, niewidomych i widzących

Problem

Osoby niewidome mają ograniczony dostęp do rozrywek w stosunku do osób widzących. Zyskujące ostatnimi czasy wielką popularność gry planszowe rzadko są przystosowane do potrzeb takich osób, wykluczając je z możliwości aktywnego uczestnictwa w rozgrywce. Jako że bardzo często planszówki są wykorzystywane w różnych integracjach czy przy przełamywaniu lodów, niewidomi w takich przypadkach są skazani na swoiste wykluczenie. Oprócz tego ludzie bez dysfunkcji wzroku nierzadko nie umieją sobie wyobrazić z jakimi wyzwaniami w życiu codziennym muszą mierzyć się osoby niewidzący lub słabowidzący.

Pomysł na rozwiązanie

Niewidzialna wyprawa jest próbą zaangażowania obu grup w ramach wspólnej rozgrywki. Ze względu na potrzeby niewidomych graczy gra składa się z elementów tyflograficznych, częściowo przypominających puzzle.

Dla kogo?

Odbiorcami innowacji są:

  • osoby niewidome
  • osoby widzące

To, co może zdarzyć się w międzyczasie (gracze, którzy integrują w całą mapę mogą rzucać kłody pod nogi kolegom) jest odzwierciedleniem tego, jak wygląda rzeczywistość osób niewidomych.
W grze wydaje się to śmieszne, że na drodze wyrasta nagle drzewo, biała laska
wyczerpuje swoją moc, ale w realnym świecie każda zmiana w otoczeniu przyczynia
się do ogromnego dyskomfortu słabowidzących.

Komentarz z FB

Zarówno w „Niewidzialnej Wyprawie”, jak i w codziennym funkcjonowaniu trzeba pamiętać o taktyce,
ale być też przygotowanym na niecodzienne sytuacje, które wytrącają z równowagi.

Komentarz gracza

Kto może ją wdrożyć?

  • klubokawiarnie
  • miejsca aktywności lokalnej, domy sąsiedzkie,
  • świetlice
  • miejsca spotkań osób niewidomych i widzących
  • domy prywatne

Przepis na innowację czyli jak ją wdrożyć

Innowator stworzył projekt gry i jego wszystkich elementów. Dzięki współpracy z firmą
zajmującą się produkcją i dystrybucją akcesoriów dla osób niewidomych i niedowidzących powstał prototyp „Niewidzialnej Wyprawy”.

W grę mogą grać jednocześnie 4 osoby. Mogą to być osoby od 12 lat.

Uczestnik gry wciela się w postać osoby niewidomej, która musi przejść długą drogę
przez miasto. Musi zaplanować swoją ścieżkę optymalnie, tak by jak najszybciej dostać
się do kluczowych dla gry punktów na mapie. Musi zaliczyć wszystkie niezbędne
punkty po drodze, pamiętając że trzeba dbać o równomierny rozwój. Omijać przeszkody, które stawiają oponenci. W decydującej fazie zdać się na łut szczęścia.
Każdy gracz nie widzi przez cały okres gry. Do dyspozycji ma 20 kafli imitujących różne
części miasta: 5 kafli „Dom”, 5 kafli „Ogród”, 5 kafli „Ulica” i 5 kafli „Zieleń”. Układa je tak,
aby jak najszybciej trafić do „Sklepu” i kupić bilet niezbędny do przejazdu autobusem
do wewnętrznego kręgu gry. Tam musi się śpieszyć, aby przed innymi odwiedzić
kafle drogi życiowej, wybierając wcześniej trzy spośród nich. W międzyczasie stara się
zdobywać punkty na swojej tabliczce postępu. Kto pierwszy odwiedzi wszystkie kafle
i dodatkowo zdobędzie wszystkie punkty, może wejść na pole finałowe, „Wycieczkowca”, znajdujące się na środku planszy.

Materiały o innowacji

Kto za tym stoi?

Skąd pomysł na innowację?

Twórca innowacji Niewidzialna Wyprawa, pracując z niewidomymi przez ponad dwa lata, miał okazję przyjrzeć się z bliska ich zachowaniom, codziennym zwyczajom
i sposobom radzenia sobie z problemami. Spotkał wśród nich bardzo wiele osób, które nie zawsze umiały innym przekazać na czym polega ich niepełnosprawność, z czym
na co dzień się wiąże, jakie trudności napotykają, co mogą zrobić, a czego nie.

Ten brak wspólnej płaszczyzny do rozmowy i współodczuwania stanowił podstawowy impuls do stworzenia innowacji, która by choć w niewielkim stopniu pozwoliła osobom widzącym zrozumieć i poczuć problemy niewidomych.
Innowator uznał, że świetną odpowiedzą na ten problem jest gra planszowa, która zbierze wszystkich przy jednym stole, zintegruje i pozwoli razem coś przeżyć. Tak powstała gra „Niewidzialna Wyprawa”.

Kto ją wdrożył?

Opowiedz światu
o tym pomyśle

Skip to content