Iwona Kapturzak
Status innowacji
„I Ty masz prawo być sobą!” to program kompleksowego wsparcia dla opiekunów i opiekunek osób w spektrum autyzmu oraz osób z niepełnosprawnościami. Składa się na niego cykl ośmiu warsztatów realizowanych za pomocą autorskiej metody 4O – otwieranie, ogarnianie, odpoczywanie, odkrywanie. Poza możliwością złapania oddechu i wyjścia z izolacji społecznej spotkania te mają jeszcze jeden cel – naukę pomocy samemu sobie oraz osobom w podobnej sytuacji. Warsztaty stają się punktem wyjścia i kluczowym elementem w procesie tworzenia grup samopomocowych.
Autorki innowacji stworzyły ją na bazie własnego trudnego doświadczenia opieki nad osobami w spektrum autyzmu i z innymi niepełnosprawnościami. Na własnej skórze odczuły brak wsparcia we wszystkich obszarach. Niezgoda na ten stan była impulsem do wprowadzania zmian we własnym życiu i do zainspirowania do tego innych.
W pierwszej kolejności należy opracować tematykę warsztatów wpisujących się w koncepcję 4-O. Przykłady scenariuszy (po 2 warsztaty w każdym module), które były wykorzystywane na etapie pilotażu, znajdują się w załącznikach. W tym przypadku były to:
Tematyka i liczba spotkań są zależne od trenerów bądź trenerek, z którymi uda się nawiązać współpracę.
Kluczowe jest, aby scenariusze wszystkich zaplanowanych warsztatów były dostosowane do uczestników i uczestniczek w każdym wieku, o różnej kondycji fizycznej (np. tai chi) oraz umiejętności w danym obszarze (taniec).
Rekrutacja powinna być ukierunkowana przede wszystkim na osoby, które najbardziej potrzebują udziału w warsztatach, tj. deklarują wysoką motywację do uczestnictwa w całym zaplanowanym cyklu, samodzielnych rodziców, opiekunów kilkorga dzieci itd.
Aby zachęcić potencjalnych uczestników i uczestniczki, można rozważyć refundację poniesionych kosztów podróży (w zależności od budżetu częściową lub całkowitą).
Przed uruchomieniem rekrutacji należy ustalić liczebność grupy. Z pilotażu wynika, że optymalną liczbą jest 10–12 osób – taka grupa umożliwia komfort pracy i integrację.
W formularzu rekrutacyjnym dobrze jest zadać pytania umożliwiające zorientowanie się w potrzebach i motywacji osób zgłaszających. W przypadku liczby zgłoszeń przewyższającej liczbę miejsc na podstawie tych odpowiedzi można dokonać wyboru uczestników i uczestniczek. W trakcie rekrutacji warto skorzystać z darmowych narzędzi umożliwiających stworzenie formularza zgłoszeniowego w formie online (np. Google Forms). Link do formularza oczywiście warto umieścić w ogłoszeniu promującym warsztaty.
Dobrym patentem jest też utworzenie szablonowych wiadomości e-mailowych – do instytucji i osób, które mogą przekazać informacje o warsztatach potencjalnym zainteresowanym oraz – na późniejszym etapie – do osób zakwalifikowanych na warsztaty oraz tych niezakwalifikowanych. To znacząco przyspiesza komunikację. W przypadku niezakwalifikowanych osób autorki innowacji zalecają, by zachęcić je do zapisania się na listę rezerwową (o ile nie utworzymy jej od razu). W wypadku zaplanowanych jednorazowych nieobecności uczestników będzie możliwość zaproszenia do udziału w warsztatach osób z listy rezerwowej.
W całym procesie rekrutacji trzeba pamiętać o przestrzeganiu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (m.in. zaplanować proces zbierania zgód do publikacji wizerunków uczestników, pozyskać zgody uczestników do przetwarzania ich danych). Pomocne okażą się tutaj wskazówki zawarte w podrozdziale 5.3.2 poradnika Katarzyny Sadło „Rady na RODO” (https://innowacjespoleczne.pl/element_biblioteki/rady-na-rodo).
Trzeba także zapewnić dostępność całego cyklu dla osób ze szczególnymi potrzebami – uczestników i uczestniczek oraz ich podopiecznych, o których mowa jest w kolejnym podrozdziale. W tym celu innowatorki zalecają, aby w procesie rekrutacji zapytać przyszłych uczestników i uczestniczki, czy mają jakieś szczególne potrzeby względem dostępności (np. podjazdy dla wózków inwalidzkich, windy do wszystkich pomieszczeń, możliwy dostęp do wszystkich pomieszczeń z psem asystującym, dostosowanie prezentacji do potrzeb osób niedowidzących).
Kwestią wymagającą dodatkowej uwagi jest udział ojców w warsztatach. Na etapie pilotażu tylko jeden mężczyzna zdecydował się na uczestnictwo bez partnerki i zrezygnował na dość wczesnym etapie. Być może warto myśleć o warsztatach skierowanych do par lub grupy męskiej.
Ważnym elementem innowacji „I Ty masz prawo być sobą!” było zapewnienie w trakcie trwania warsztatów opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami i/lub w spektrum autyzmu, a pozostającymi pod stałą opieką uczestniczek i uczestników. Jeśli tylko zasoby na to pozwalają, warto o to zadbać.
Zgłaszanie chęci skorzystania z opieki dla dzieci powinno być możliwe już na etapie wypełniania formularza. Dzięki temu możliwy będzie udział rodziców samodzielnie wychowujących dzieci bądź znajdujących się w innej trudnej sytuacji życiowej. Dla wielu z nich może to być wręcz warunek udziału w programie.
Optymalnie jest zaplanować jednego asystenta bądź jedną asystentkę dla jednego podopiecznego lub jednej podopiecznej. W zależności od poziomu funkcjonowania podopiecznych można rozważyć opiekę jednej osoby nad dwójką dzieci.
Jak już wspominaliśmy w podrozdziale 4.4, w miejscu przeprowadzania warsztatów należy zapewnić salkę dla dzieci (lub salki w przypadku dzieci w różnym wieku lub różnie funkcjonujących), a także artykuły do zabawy i spędzania wolnego czasu.
Aby jak najlepiej zaplanować liczbę asystentów czy asystentek i przestrzeń, w której będą przebywać dzieci, innowatorki zalecają opracowanie formularza dotyczącego funkcjonowania dzieci. Może on zawierać pytania na temat umiejętności i ulubionych czynności, wskazywać potencjalne trudności, jakie mogłyby wystąpić w trakcie opieki nad podopiecznymi, wraz ze wskazaniem sposobów reakcji na te zachowania. Uczestnicy i uczestniczki zakwalifikowani do opieki asystenta nad ich dziećmi powinni przesłać uzupełnione ankiety w ustalonym terminie. Ważne jest, aby ankiety dotyczące funkcjonowania dzieci rozsyłać dopiero po zakwalifikowaniu do programu uczestnika bądź uczestniczki wraz z podopiecznym.
Przed warsztatami trzeba poinformować e-mailowo rodziców, których dzieci mają zapewnioną opiekę asystentów czy asystentek, aby na czas trwania warsztatów zaopatrzyli dziecko w zabawki, ulubione przedmioty, picie i jedzenie. Pozwoli to złagodzić stres w nowym otoczeniu.
Warto zadbać o ubezpieczenie uczestników i uczestniczek od następstw nieszczęśliwych wypadków. Spokój organizatorów jest bezcenny.
Innowatorki zalecają utworzenie szablonowej wiadomości e-mailowej przypominającej o nadchodzącym wydarzeniu, która będzie wysyłana do każdej zakwalifikowanej osoby. Wiadomość powinna być wysyłana w ustalonych odstępach czasu, np. zawsze tydzień przed wydarzeniem.
Wiadomość powinna zawierać szczegółową informację o:
Dodatkowo, jeśli planowana jest opieka nad dziećmi, wiadomość ta powinna zawierać także informacje o:
Przed każdym warsztatem należy zaplanować i zabudżetować:
Zadaniem organizatorów i organizatorek jest:
W miejscu wydarzenia warto:
Poczęstunek w czasie warsztatu powinien być niedrogi, ale świeży i kojarzący się ze zdrowiem. Mogą to być napoje (kawa, herbata, woda, soki), owoce i surowe warzywa (np. marchew, łodygi selera, papryka), hummusy.
Optymalnie jest, jeśli poczęstunek serwowany jest w oddzielnej sali lub na korytarzu, aby nie rozpraszać uczestników w trakcie trwania warsztatów.
Doświadczenie z pilotażu podpowiada, że poczęstunek jest bardzo istotnym elementem integracji uczestników. Każda przerwa stwarzała wyjątkowe okazje do rozmów i sieciowania się uczestników.
W przypadku ograniczonego budżetu warto zapewnić przynajmniej napoje i wówczas wyraźnie wskazać w ogłoszeniu i korespondencji e-mailowej, że wyżywienie nie będzie zapewnione. Jeśli grupa uczestniczących osób jest znana organizatorowi, to można zaproponować składkowe przyniesienie czegoś na wspólny stół.
Szczegółowe scenariusze warsztatów, które były zorganizowane w trakcie pilotażu znajdują się w załączniku. Mogą one posłużyć do: powtórzenia całego cyklu warsztatów, tylko częściowego wykorzystania lub zainspirowania się.
Doświadczenie z pilotażu wskazuje, że jest istotne, aby każdy warsztat był realizowany według takiego samego planu, tj. trwał do 4 godzin, z czego pierwsze pół godziny przeznaczone było na rejestrację oraz swobodne rozmowy uczestników i uczestniczek, następnie 2–3 godziny z jedną lub dwiema przerwami na zajęcia z trenerem bądź trenerką, a ostatnie pół godziny na luźne rozmowy.
Pamiętaj!
Jednym z kluczowych celów cyklu warsztatów jest tworzenie się grup samopomocowych wśród uczestników i uczestniczek, dlatego konieczne jest zaplanowanie przerw i czasu na integrację.
Charakter bliskościowo-relacyjny innowacji sprawia, że należy skupić się na zachęcaniu osób uczestniczących w warsztatach do tworzenia wspólnej przestrzeni autentycznie wytchnieniowej. W praktyce sprowadza się to do komunikowania organizatorowi przez uczestników i uczestniczki na warsztatach swoich zwykłych potrzeb – małych gestów, które w codziennym życiu są dla nich rzadkością, np. zrobienia herbaty, kawy czy potrzebę zrobienia przerwy. Przez te kilka godzin mają oni doświadczyć szczypty… luksusu.
Pierwszy warsztat powinien przebiegać następująco:
Realizacja każdego kolejnego warsztatu powinna przebiegać według scenariusza lub ustaleń z prowadzącym bądź prowadzącą (np. trenerem). Spotkanie powinno zawierać kluczowe elementy nawiązujące do samoopieki:
W trakcie ostatniego warsztatu warto zaplanować miłe i uroczyste zamknięcie całego cyklu, np. szampana (może być bezalkoholowy), wręczenie dyplomów, wspólną fotografię do albumu.
Po każdym warsztacie lub po zakończeniu całego cyklu należy dokonać refundacji kosztów podróży, a więc:
Przy tych czynnościach nadal trzeba pamiętać o zapewnieniu zgodności procedury z przepisami o ochronie danych osobowych.
W czasie pilotażowego wdrożenia innowacji sprawdziły się przede wszystkim:
Autorki innowacji stworzyły ją na bazie własnego trudnego doświadczenia opieki nad osobami w spektrum autyzmu i z innymi niepełnosprawnościami. Na własnej skórze odczuły brak wsparcia we wszystkich obszarach. Niezgoda na ten stan była impulsem do wprowadzania zmian we własnym życiu i do zainspirowania do tego innych.